skip to main content
SwedishNorwegianFinnishDanish

Ny dieselmotorolja från Shell håller lastbilsförarna på vägen

april 14, 2016

Shell Rimula Ultra 5W-30 med Dynamic Protection Plus teknologi levererar utmärkt motorslitageskydd – oavsett väg- och väderförhållanden.

Shell Rimula Ultra är Shells mest avancerade dieselmotorolja för tunga fordon. Branschstandarder för motoroljors prestanda förändras hela tiden, och därför har denna produkt utvecklats för att möta de senaste standarerna från ACEA, MAN och Mercedes-Benz, och specifikationerna för slitageskydd och renhet. Den rekommenderas särskilt för högt klassade motorer som motsvarar utsläppskraven i Euro 5 till 6.

Den skyddar mot motorslitage och håller kunderna på vägen – hela vägen fram. Premiumoljor i Shell Rimula-serien är framtagna för att ge överlägset slitageskydd[1] även i svåra körförhållanden.

är Shell Rimula Ultra formulerad med hjälp av Shell Dynamic Protection Plus teknologi. Denna unika kombination av Shell PurePlus teknologi (Shells egna gas-to-liquid process) med nya Adaptive Additive teknologin har en rad fördelar:

  • Utmärkt slitageskydd i alla terränger och väderförhållanden, så att motorn håller längre
  • Enastående oljeflödesegenskaper vid låga temperaturer gör att det går lättare att starta i kalla klimat
  • Utmärkt oljeoxidationskontroll bidrar till viskositetsstabilitet och därmed en mer långlivad olja, och hjälper till att förhindra lagerkorrosion och motoravlagringar
  • En förbättring av bränsleekonomin med upp till 2%[2] bidrar till att minska bränslekostnaderna
  • uppfyller och överträffar Shell Rimula Ultra prestandakraven för högsta oljebytespecifikationer från många viktiga europeiska och amerikanska originaltillverkare[3]

Prestandan hos nya Shell Rimula Ultra med Dynamic Protection Plus teknologi har tydligt bevisats i branschen och i motortester, samt i försök enligt OEM-specifikationen inom ramen för verkliga motor- och fordonsdriftsförhållanden.

Under svåra tester uppvisade Shell Rimula Ultra enastående prestanda i motorer utrustade med EGR, presenterat i API CJ-4-specifikationen, t.ex. Mack T-12 (blykorrosion, slitage av kolvringen och cylinderfodret), Cummins ISB (slitage av ventilstyrningen under svåra sotförhållanden) och Cater 1N (kolvrenhet).

Genom att hjälpa motorer att gå smidigt i alla förhållanden kan Shell Rimula Ultra 5W-30 med Dynamic Protection Plus teknologi minska risken för haverier och begränsa den tid och kostnad som går till underhåll. Det viktigaste är att den hjälper fordonet att stanna längre på vägen, vilket skapar lönsamhet för ägaren.

 

 


 

[1] Jämfört med den nya, mer stringent gentemot MB 228,51-gränsen, uppmätt i MB OM 646 LA-motortestet.

[2] Jämfört med en standard 10W-40-olja

[3] Det visade sig att den ger 150 000 km oljebytesintervaller baserat på Daimler-specifikationer MB 228,5 eller 228,51