skip to main content
SwedishNorwegianFinnishDanish

Utveckling av smörjmedel

Shell-Formel-1-LabGenom Shells samarbete med ledande företag och tillverkare med särskilt spännande teknikutmaningar kan de testa sina produkter under krävande förhållanden för att bättre förstå de utmaningar som kunder ställs inför. Från labbet till fältet lär de sig av globala och lokala relationer, och tillämpar sin kunskap för att hjälpa kunderna att förbättra sitt resultat, sin produktivitet och lönsamhet.

Ett exempel på detta är Shells motorsportsamarbeten – en perfekt testbädd för Shells produkter. Visste du att smörjmedel från Formel 1 arbetar vid G-krafter på 200 000 och temperaturer på över 300 °C?

Arbeta tillsammans för att ge värde åt kunden

Oavsett hur stora eller små kundens utmaningar är antar Shell dem och lär sig av dem inför framtida lösningar. Ett exempel är samarbetet med Mercedes Benz Trucks – produkter och tester för bränsleekonomi.

Shells samarbete med teknikteamet hos Mercedes-Benz Trucks i Tyskland bidrog till utvecklingen av Shell Rimula R6 LME – det mest avancerade bränsleffektiva smörjmedlet med låga utsläpp för dieselmotorer för tunga applikationer. Det använder en unik teknik som anpassar sig kemisk och fysiskt för att möta de växlande behoven hos motorer för tunga applikationer. Det ger rätt nivå av motorskydd och bidrar till effektiv transport genom att minska bränsleförbrukningen och utsläppen.

Shell har fortsatt detta samarbete med Mercedes-Benz huvudkoncern Daimler – världens största lastbilsleverantör – med 10 000 km vägtester i Tyskland för att testa bränsleeffektiviteten hos den senaste lastbilsserien Actros Euro 5 och Actros Euro 6. Lastbilarna kör på Shell FuelSave-diesel och fylls med Shell Rimula R6 LME motorolja för tunga applikationer. Genom att kombinera den senaste motortekniken med den senaste bränsle- och smörjmedelstekniken har bränslebesparingar på upp emot 7,6 procent rapporterats vid en jämförelse med deras nuvarande lastbilsserie.

Ett annat spännande projekt är Shells samarbete med Gordon Murray Design, ett brittiskt bildesignföretag. De testade en 0W-10 konceptolja i deras radikalt lätta stadsbil och uppnådde en bränslebesparing på 6,5 %, jämfört med en 10W-30-olja. Här befinner de sig visserligen på konceptstadiet, men i smörjmedelstermer representerar detta ett stort steg för smörjmedeltekniken, och det Shell lär sig här inför de i de produkter de utvecklar för användning inom den närmaste framtiden.

Om och om igen levererar Shells samarbeten stora resultat

Shells samarbete med Daimler ledde till utvecklingen av Shell Rimula R6 LME – med tredubbla fördelar för låga utsläpp, mindre underhåll och lägre bränsleförbrukning med upp till 2 %*. Shell försåg Rio Tintos australiensiska gruvvagnpark med en 100 % ökning av oljebytesintervallen tack vare Shell Rimula R3 MV**.

Genom gemensam forskning har Shell kunnat hjälpa Wartsila att vidareutveckla smörjsystemen för sina lågvarvtalsmotorer.

Shell arbetade med Komatsu för att utveckla en hydraulolja, Shell Tellus S4 VX (tidigare Shell Tellus Arctic) för smörjning under extrema temperaturer och möjliggöra användning av utrustningen året runt.

Samutvecklad med ZF levererar vår permanentfyllda olja för automatväxellådor slitageskydd och bättre bränsleekonomi.

*Jämfört med en typisk 10W-40-olja.
**Angivna besparingar avser datum för beräkning samt nämnd plats. Dessa beräkningar kan variera från plats till plats beroende användningsområde, driftsvillkor, vilka produkter som används här och nu, utrustningens tillstånd samt underhållsrutiner.