skip to main content
SwedishNorwegianFinnishDanish

Har använt Shell-oljor i mer än 30 år

november 17, 2015

Den finska bilhandlarkedjan Käyttöauto har använt Shells oljor i mer än 30 år. Här får du läsa varför.

Käyttöauto är en finsk bilhandlarkedja som består av tretton återförsäljare, spridda över stora delar av Finland. Kedjan är en av de största bilhandelsaktörerna i landet och säljer en rad olika bilmärken. Som exempel kan nämnas Audi, BMW, Citroën och Honda.

Familjeföretaget grundades 1970 i Seinäjoki. Idag hittar fler än 13 000 kunder varje år sin nya bil hos Käyttöauto. Omsättningen förra året var cirka 310 miljoner euro och bolaget har fler än 500 bilexperter anställda.

– För oss är kvaliteten hos smörjmedlet avgörande. Vi har använt Shells produkter sedan över 30 år. Vi var bland de första i branschen som helt övergick till syntetiska oljor. Det var ett unikt beslut på den tiden, men kvaliteten visade sig vara utmärkt, säger Jyrki Viitala från Käyttöauto.

Totalt servar Käyttöauto cirka 100 000 bilar per år och det är viktigt att ha bra oljor.

– Med dagens oljor från Shell behövs inget oljebyte förrän efter 30 000 kilometer – det säger något om kvaliteten. Förutom den höga produktkvaliteten är vi mycket nöjda med den service vi får från Univar. Vi sätter värde på totalpaketet – god kvalitet och god service, säger Jyrki Viitala.

Lasse Backman från Univar berättar att Univar och Shell har samarbetat med Käyttöauto och med Jyrki Viitalas far ända sedan 1985. Under dessa år har Käyttöauto växt enormt. Univar har följt med i utvecklingen och har fortsatt leverera Shell-produkter till bilhandlarkedjan.

– Inom Univar är vår filosofi att kundrelationer ska vara i många år. Det har vi lyckats med då det gäller Käyttöauto, och det beror på att vi ständigt levererar produkter av högsta kvalitet, förutom god service och teknisk support, säger Lasse Backman.

Käyttöauto har inga omedelbara planer på att expandera verksamheten ytterligare, men, som Jyrki Viitala säger:
– Vi håller alltid ögonen på marknaden, och skulle det dyka upp nya affärsmöjligheter kommer vi att ta dem under seriöst övervägande.