skip to main content
SwedishNorwegianFinnishDanish

25 procent mer prestanda för Ferrari

januari 7, 2016

Tack vare sitt bränsle och välfungerande smörjoljor ökade Ferrari prestandan på sina Formel 1-motorer med hela 25 procent under säsongen 2015.

Formel 1-säsongen är över, och det var Lewis Hamilton för Mercedes som slutligen vann mästerskapet före sin lagkamrat Nico Rosberg. På tredje och fjärde plats återfinns de två Ferrari-förarna Sebastian Vettel och Kim Räikkönen, som stod för allt tuffare konkurrens mot de två Mercedes-förarna under säsongen.

Orsaken hittar vi hos Ferraris partner Shell. Ferrari-teamet använder nämligen Shell V-Power-bränsle och Shell Helix Ultra smörjmedel med PurePlus-teknologi, vilket ledde till en ökning av prestandan på den så kallade SF15-T-motorn med 25 procent under säsongen 2015.

– I Formel 1 är marginalerna små, och att förbättra varvtiden med en halv sekund på en fem kilometer lång runda under en säsong är mycket, säger kommentatorn för de norska Formel 1-sändningarna på Viasat Motor, Atle Gulbrandsen.

Andraplats i konstruktörs-VM

Shell Helix Ultra med PurePlus-teknologi är den första motoroljan som är gjord på naturgas och är en bidragande faktor till att Ferrari-motorerna var några av de mest hållbara under hela säsongen. Totalt blev det 14 pallplatser, tre segrar och en andraplats för Ferraris F1-lag under konstruktörsmästerskapen 2015.

– 2015 var ett positivt år för Ferrari och vi har gjort stora framsteg vad det gäller prestanda under säsongen, jämfört med föregående år. De betydande förbättringarna som Shell gjorde med sitt bränsle V-Power och Shell Helix motoroljor med PurePlus-teknologi bidrog till förbättringar för oss på racerbanan. Både med ökad prestanda och ökad hållbarhet. Vårt tekniska samarbete med Shell har aldrig varit starkare och vi ser fram emot att arbeta med Shell i fem år till, med målet att vinna ännu fler tävlingar och mästerskap, säger James Allison, teknisk chef för Ferraris F1-team.

– I år har vi arbetat närmare än någonsin med våra kollegor på Ferrari, och vi är helt och full integrerade i planerna om att utveckla bränslet och oljan tillsammans med motorn. Det är fantastiskt att se att arbetet har gett goda resultat och nu fortsätter vi att arbeta hårt för att lyckas även 2016, säger Guy Lovett, Innovation Manager för motorsport hos Shell.

Långt samarbete

Shells samarbete med Ferrari startade redan på 1930-talet och ses som ett av de mest tekniskt avancerade och mest framgångsrika i motorsportshistorien. I Formel 1 har Ferrari och Shell tillsammans funnit 12 förartitlar och 10 konstruktörstitlar.

Genom att delta i Formel 1 får Shell möjlighet att testa sitt bränsle och dess smörjmedel till det yttersta och vad man lär sig genom att arbeta med Scuderia Ferrari kommer direkt att föras vidare till Shells produkter för allmänheten. Upp till 50 personer i Shells laboratorier runt om i världen investerar varje år runt 21 000 timmar på forskning och utveckling kring det tekniska samarbetet. Dessutom blir alla Ferraris redan i fabriken fyllda med Shell V-Power-bensin och Shell Helix motorolja med PurePlus-teknologi.

Shell Helix med PurePlus-teknologi spelar en viktigt roll både när det gäller ökad prestanda, men även kylningen av Formel 1-motorn, som i dag har både turbo- och hybridlösning. En Formel 1-motor kan nå temperaturer mellan 800 och 1000 grader Celsius.

– Formel 1 representerar det ultimata inom teknik och är därför perfekt laboratorium för tillverkare av både olja och bränsle, säger Atle Gulbrandsen, F1 kommentator för Viasat i Norge.